Hoi lah! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Ingrid en Joep Kusters-Meijer - WaarBenJij.nu Hoi lah! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Ingrid en Joep Kusters-Meijer - WaarBenJij.nu

Hoi lah!

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid en Joep

11 Oktober 2010 | Singapore, Singapore

De baas is een week van huis voor een zakentripje naar Houston. Dus voor het eerst zit ik alleen in ons huisje. Best apart, maar er zijn etentjes en lunches ingepland, dus ik vereenzaam niet. En ik heb alle tijd om weer eens een stukje te schrijven. Volgens mij heb ik beloofd een stuk te schrijven over de Singaporese eigenaardigheden. Hier wat opvallendheden…

Klimaat
In Singapore is het best warm. Gemiddeld een graadje of 33 en een vochtigheidsgehalte van 95%. Dit zorgt ervoor dat binnen 5 seconden het zweet van je hoofd en rug stroomt. Maakt niet uit wat je doet of niet doet. Ook ons haar heeft het zwaar. Door de vochtigheid schiet de krul erin en het lijkt meer op touw dan op haar. Niet dat we een afro kapsel hebben, maar gewoon een slag in het haar. Joep heeft al hele gesprekken met de kapster gehad over zijn gedraaide haarkruin. Gelukkig biedt airco en het zwembad de nodige verkoeling. In de shoppingmalls daarentegen is het ijskoud. De airco draait overuren daar en een truitje kan geen kwaad. Wanneer je dan vervolgens weer naar buitenkomt, loopt je tegen een muur van hitte dat er natuurlijk dan even extra inhakt. Ach, het heeft natuurlijk ook voordelen: altijd een bruin teintje en het buitenleven. Doordat het altijd mooi weer is, de regenbuien daargelaten, ben je veel buiten. Altijd terrasjes weer. Erg goed voor de bierconsumptie, wat minder voor onze lichamen. Maar daar hebben we dan weer de gym voor.

Luxe
Manicures, pedicures, massages, een zwembad, een gym, hippe strandtenten, fijne restaurants, tropische eilandjes: allemaal binnen handbereik…. Tja, kostte wat moeite maar we zijn er aan gewend…

Kiasu, Kiasi
Of te wel: you’ll never know! En dit komt veelvuldig terug in het gedrag van Singaporesen. Uren van te voren in de incheck rij staan, want straks vertrekt het vliegtuig. Je auto achteruit inparkeren, want dan kan je snel wegrijden als er iets gebeurd. Overal reclames voor Dettol en elke week komt de fog-man langs bij onze condo die komt foggen. Foggen? Ja, foggen: met een hoge drukspuit chemische troep overal spuiten om de denque mugjes te doden. Elke dag zie ik vanaf mijn balkon wel ergens een rookpluim verschijnen. Helaas ontgaat mij nog steeds de logica dat toen er een denque epidemietje was in de buurt (op grote posters werd bijgehouden hoeveel denque cases er waren) dat ze toen tijdelijk stopten met foggen…. Maar ook staat dit voor de drang om succes te halen. Zo bestaan er fast learning tracks vanaf 1 jaar zodat je kind later een top advocaat wordt. Erg interessant voer voor een psycholoog natuurlijk.

Singlish
Engels is de voertaal in Singapore. Nou ja, Engels….. De Singaporezen hebben hier een eigen versie van: Singlish. Een mengeling van oa. Engels, Maleis en Chinees. De truuk: heel snel brabbelen, de ‘r’ niet uitspreken en overal ‘lah’ achter plakken. En dan krijg je meestal iets onverstaanbaars. Waar je soms wel uitkomt en soms maar op goed geluk een ‘yes ‘of ‘no’ zegt. Of een ‘okay lah’ natuurlijk.

Riverside, lets go!
Op een fijn lunchtripje waren we rustig aan het luisteren naar het dancenummer ‘Riverside’ van Sidney Samson. Automatisch een beetje meezingen en deinzen en toen gebeurde het. Aangekomen bij het refrein hadden wij al onze Riverside Mother f*cker klaar staan, en toen kwam de deceptie. Sidnet zette de Riverside in gevolgd door…. ‘lets go’. Tja, dan verliest zo’n nummer toch in 1 keer zijn karakter. Het werd een soort Vengaboys uitvoering. Onze eerste kennismaking met enige censuur. Mijn 2e kennismaking was tijdens een karaoke uitje. Een nummer van de black eyed peas bestond uit 4 keer het refrein, want in de overige tekst stonden kennelijk te veel vieze woordjes. Wanneer je een film kiest in de bios staat er keurig bij wat je kunt verwachten. Zo staat bij de film ‘Eat, pray, love’ de beschrijving ‘brief nudity’ en bij ‘The other guys’ de beschrijving ‘some sexual references and violence’. Staat alleen dan niet bij wat het verschil is tussen ‘some nudity’, ‘brief nudity’ en ‘sexual referecences’. Ben benieuwd wat voor een beschrijving bij de film ‘trainspotting’ zou staan…

Van dependent naar independent
Ik ben officieel dependent van Joep. Staat erg groot op mijn verblijfspas geschreven: dependents pas. Voor het geval ik het zou vergeten. Dus geen eigen rekening voor mij, maar nee, ik krijg zakgeld van Joep. Maar, daar komt verandering in. Mevrouw de afhankelijke, niet-werkende expat wordt een zelfstandige, werkende expat! Ik ben aangenomen als medisch receptioniste bij een international medical clinic. Heel veel zin in! Veel details weet ik nog niet, want heb vrijdag mijn contract bespreking. Hier de link: http://www.imc-healthcare.com

Dus nu kan ik nog even optimaal en zonder schuldgevoel genieten van mijn laatste daagjes als luie, afhankelijke expat! Ik pak maar eens een coctail bij het zwembad…..

  • 11 Oktober 2010 - 13:45

    Marije:

    Haha, geniet ervan, die laatste paar dagen! Bij welke van de drie klinieken ga je zitten?

  • 11 Oktober 2010 - 18:18

    Plien:

    Kijk je uit dat je je niet buiten sluit :-)!

    X

  • 11 Oktober 2010 - 19:10

    Bart:

    Dat is een kleurig ziekenhuis. Je zou er bijna mooie schoenendozen van gaan klussen.

    Nou misschien kom ik snel langs...wellicht op doorreis richting India...

    Maar eerst geld sparen anders heb ik ook een dependent-pas nodig ben ik bang!

    X

  • 12 Oktober 2010 - 12:25

    Annemieke :

    He Ing,

    Wat goed dat het je gelukt is met die baan! Ben erg benieuwd, veel plezier!

    Word overigens erg jaloers van die 'cocktail bij eht zwembad' verhalen!

    Liefs Annemieke, Daan en Thijn

  • 13 Oktober 2010 - 18:57

    Pajan:

    je vergeet dat Sgp een land is vol bliepjes en piepjes.

  • 14 Oktober 2010 - 14:31

    Lisna:

    Hey Ing!

    Congratz met je nieuwe job! Onwijs leuk!

    See you next month lah.. :-)

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Wonen in Singapore

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2011

Foto link

13 Juli 2011

Oeps.. Mei-Juli

27 April 2011

Foootoooos

27 April 2011

En dat was April...

09 Maart 2011

Update
Ingrid en Joep

Sinds januari 2010 wonen en werken wij in Singapore!

Actief sinds 03 Jan. 2010
Verslag gelezen: 1093
Totaal aantal bezoekers 55909

Voorgaande reizen:

02 Januari 2010 - 30 November -0001

Wonen in Singapore

Landen bezocht: